Veelgestelde vragen
over de app
Registreren
Klik na het openen van de Enschede Fietst-app op de knop REGISTEREN. In het scherm dat verschijnt vul je vervolgens een zelfgekozen gebruikersnaam in, jouw e-mailadres en een zelfgekozen wachtwoord. Eventueel kun je ook nog een groepscode invullen voor een specifieke uitdaging, maar dat is niet verplicht. Vervolgens volgen een aantal vragen die we je in het kader van het programma Enschede Fietsstad stellen. Tenslotte klik je op de knop REGISTREREN om de registratie te voltooien.
Downloaden
Je moet een smartphone hebben met Android 4.0.3 of hoger of een iPhone met iOS 8.x of hoger. Uitgerust met wifi en GPS voor het bepalen van je positie en met een mobiel data-abonnement. De Enschede Fietst-app werkt niet op een BlackBerry, Windows Phone of een tablet. Ook kan de app niet met hetzelfde account op meerdere mobiele toestellen tegelijk worden geïnstalleerd.
De Enschede Fietst-app is gratis beschikbaar in de Google Play Store en in de Apple App Store. De directe links vind je op deze pagina. Je kunt ook direct naar de Store en zoeken op het woord ‘Enschede Fietst’ (van App uitgever Mobidot). Installeer vervolgens de app op je smartphone.
Gebruik
De Enschede Fietst-app is initiatief van gemeente Enschede. Het is een handige gratis app uitgegeven door Mobidot B.V., die jou helpt vaker de fiets te pakken en fietsritten te maken in Enschede. De Enschede Fietst-app verzamelt daarom via jouw smartphone data over jouw verplaatsingen.
Aan de hand van deze gegevens kunnen we jou belonen voor de fietskilometers die je aflegt, fietsritten die je maak of jou als fietser sneller groen aan laten vragen bij een verkeerslicht.
Punten verdien je ook via bij jou passende persoonlijke uitdagingen. Je kiest zelf welke uitdagingen je aangaat. Zie je voortgang en verzamelt punten. Enschede Fietst daagt je ook uit via groepsuitdagingen. Start zelf je eigen groep of wordt uitgenodigd om samen een uitdaging aan te gaan.
Door vaker te fietsen kun je dus punten verdienen. Je kunt deze punten vervolgens verzilveren in de Enschede Fietst shop. Je vindt hier leuke en interessante kortingen op producten bij winkels bij jou in de regio.
Enschede Fietst meet volledig automatisch en op de achtergrond hoe je reist en vergelijkt dat met jouw uitdagingen. Je hoeft verder niets te doen. Je trips verschijnen vanzelf. Hierdoor kun je in Enschede Fietst precies zien hoe je hebt gereisd de afgelopen tijd.
Ook stelt Enschede Fietst je af en toe een gerichte vraag over hoe jij het fietsen ervaart. Met jouw feedback kan in de gemeente Enschede de fietsinfrastructuur en -beleving nog verder worden verbeterd. Natuurlijk wordt het geven van deze mening weer beloond met extra punten!
De Enschede Fietst-app werkt met een zogenoemde “opt in”, waarbij je op vrijwillige basis toestemming geeft voor het verwerken van je verplaatsingsdata. De verplaatsingsdata worden door Mobidot b.v. verwerkt en door Mobidot op een veilige, afgeschermde manier bewaard in een Nederlands datacenter. Uiteraard werkt Mobidot volgens de nieuwe privacyregelgeving (AVG).
Je kunt er daarmee op vertrouwen dat op een correcte manier met jouw gegevens wordt omgegaan. Zo worden de persoonlijke meetgegevens alleen voor persoonlijke doelen verzameld en verwerkt. Je hebt zelf de controle over welke ritten worden gemeten. De persoonlijke verplaatsingsgegevens worden verder nooit aan derden verstrekt.
Lees hier het privacy statement van de Enschede Fietst-app voor meer informatie.
Ja, dat kan. Tijdens het gebruik van de Enschede Fietst-app zal de registratie van verplaatsingen automatisch op de achtergrond plaatsvinden. Indien je wilt dat de app niet meer meet, dan kun je uitloggen. Let erop dat je in dat geval ook geen punten meer zult verdienen met uitdagingen. Je zult daarna opnieuw moeten inloggen om het meten weer automatisch te starten.
Uiteraard registreert de app ook niet als de telefoon uit staat en begint de app (automatisch) pas weer zodra je de telefoon weer opstart.
Wil je tijdelijk niet dat er gemeten wordt? Gebruik dan de pauzeknop (icoontje pijltje) rechts bovenin in het scherm Overzicht.
Het is belangrijk voor een goede werking van de app, dat de GPS-functie van de telefoon aan staat en dat de app toegang heeft tot de GPS. GPS kun je aanzetten via de telefooninstellingen.
Bij een iPhone volg je: (1) Instellingen, (2) Privacy, (3) Locatievoorzieningen op Aan zetten, (4) In Instellingen bij de Enschede Fietst-app Locatie op Altijd zetten.
Heb je een Android telefoon, dan volg je: (1) Apps, (2) Instellingen, (3) Verbindingen, (4) Locatie op Aan zetten, (5) In Apps bij de Enschede Fietst-app Machtigingen Locatie op Aan zetten.
Het beste is als je GPS gedurende de hele dag aanstaat. De app is zo gemaakt dat de GPS alleen wordt gebruikt als je reist. Zo wordt de batterij optimaal gespaard. Het kan zijn dat je GPS toch tijdelijk wilt uitzetten. De kans is dan wel groot dat je later vergeet GPS weer aan te zetten. Daarom is in de Enschede Fietst-app in het scherm Overzicht rechts bovenin de pauzeknop (icoontje pijltje) beschikbaar, waarin je kunt aangeven of je de meting tijdelijk voor 1, 3 of 8 uur wilt stoppen. GPS staat dan tijdelijk ook uit. Na de pauzeertijd start de registratie van je ritten weer automatisch.
Ook is er in deze pauzefunctie de mogelijkheid om het meten voor onbepaalde tijd te stoppen of opnieuw te starten.
De Enschede Fietst-app gebruikt naast GPS ook de andere sensoren van je telefoon om zo efficiënt en zo nauwkeurig mogelijk te bepalen hoe je reist. Dus ook wifi is belangrijk om aan te hebben staan op je telefoon.
De Enschede Fietst-app werkt met sensoren in de telefoon, waaronder GPS. Hierdoor gebruikt de app extra stroom tijdens jouw ritten. Dit is helaas niet te vermijden.
De Enschede Fietst-app is echter zo ontworpen dat de sensoren alleen worden gebruikt wanneer nodig. Zoals tijdens een verplaatsing. Reis je niet, dan verbruikt de app bijna geen stroom. De app is zo gemaakt dat je in principe een volledige dag je telefoon kunt gebruiken zoals je gewend bent, terwijl je reisgedrag toch goed wordt geregistreerd.
Reis je veel? Meer dan 4 uur per dag? Neem dan een oplader mee om de batterij eventueel tussentijds op te laden. Sowieso raden wij aan om de telefoon thuis op te laden, zodat je met een volle batterij de dag begint.
Uiteraard kun je het meten altijd zelf pauzeren om je batterij te sparen of vanwege privacy.
Ja. Om jouw ritten goed te kunnen verwerken, zoekt de Enschede Fietst-app regelmatig contact met de database van Mobidot. Hiervoor is een dataverbinding nodig. Daar waar geen wifi-verbinding mogelijk is, zal via jouw provider verbinding moeten worden gemaakt. Daarvoor heb je een data-abonnement nodig.
Ja, maar heel beperkt. Circa 1 Mb per dag. Je hebt voor het verzenden van de gegevens en het snel kunnen lokaliseren van je telefoon een dataverbinding nodig.
Je hoeft de Enschede Fietst-app na de eerste keer opstarten niet meer aan of uit te zetten.
De Enschede Fietst-app herkent op basis van de sensoren in de smartphone (waaronder GPS) jouw ritten. Jouw ritten verschijnen dan ook automatisch op je app. GPS en wifi zijn noodzakelijk voor het nauwkeurig kunnen registreren van de ritten en moeten dan ook aan staan. Een internetverbinding via wifi of mobiele data is nodig om jouw ritten door te kunnen sturen naar de database voor verdere verwerking.
Ritten verschijnen gewoonlijk automatisch na een rit binnen een uur op de app, zichtbaar in de schermen Overzicht en Mijn ritten. Dat kan in voorkomende gevallen wat langer duren, bijv. bij een slechte Internetverbinding. Je kunt de schermen Overzicht en Mijn ritten ook handmatig verversen door het toepassen van ‘pull to refresh’. Dit doe je door in deze schermen je vinger over het beeldscherm naar beneden te trekken. Hierdoor wordt de app ververst met de laatst beschikbare gegevens en zie je jouw ritten.
De Enschede Fietst-app is zo gemaakt dat het, zo goed mogelijk, jouw gebruikte vervoersmiddel van je rit al automatisch invult. Bovendien leert de app van jouw verplaatsingsgedrag. Soms worden ritten door het systeem dan ook later op de dag nog gecorrigeerd. Per rit kan je, zo nodig of zo gewenst, het vervoersmiddel van de rit zelf aanpassen (bijvoorbeeld als je de rit niet met de bus, maar met de e-fiets hebt gemaakt). Het systeem leert van jouw correcties. Dat werkt het beste wanneer je bij elke rit eventuele fouten corrigeert.
Om het vervoersmiddel te corrigeren selecteer je in de schermen Overzicht of Mijn ritten de betreffende rit. Klik vervolgens op “Vervoersmiddel” en selecteer in de getoonde lijst het juist gebruikte vervoersmiddel. De wijziging zal automatisch worden opgeslagen.
Het beste kun je correcties aanbrengen aan het eind van de dag of via terugblikken op de vorige dag.
De Enschede Fietst-app gebruikt de nieuwste technologie en kennis om automatisch je ritten te registreren. De app moet echter balanceren tussen nauwkeurigheid van registreren en batterijverbruik. Hierdoor kan het voorkomen dat (delen van) de route tussen gemeten punten verkeerd wordt ingevuld. Of dat een plek vlak bij je werkelijke einddoel als bestemming wordt aangezien. Het is in de Enschede Fietst-app helaas niet mogelijk om een geregistreerde route te wijzigen.
De Enschede Fietst-app gebruikt de nieuwste technologie en kennis om automatisch je ritten te registreren. Soms lukt dat niet of lijken meerdere mogelijkheden even waarschijnlijk. De app kan hierdoor verkeerd kiezen. Je kunt zelf het aangegeven vervoersmiddel corrigeren, wanneer het niet klopt. De Enschede Fietst-app leert van jouw correcties. Een volgende keer is de kans groter dat Enschede Fietst wel tot de juiste keuze komt.
Er zit vaak enige vertraging in het verwerken van de ritten. In de regel is binnen één uur een rit verwerkt en wordt deze automatisch in de schermen Overzicht en Mijn ritten zichtbaar. Je kunt deze schermen ook handmatig verversen door het toepassen van ‘pull to refresh’ binnen de app. Dit doe je door in deze schermen je vinger over het beeldscherm naar beneden te trekken. Hierdoor wordt de app ververst met de laatst beschikbare gegevens en zie je al jouw gemaakte ritten.
Is de rit na een dag nog steeds niet zichtbaar? Dan is deze helaas niet automatisch geregistreerd.
De Enschede Fietst-app is en blijft een technologisch hulpmiddel. Het kan gebeuren dat de app soms een rit mist en niet registreert. Bijvoorbeeld bij heel korte ritten kan de Enschede Fietst-app onnauwkeuriger zijn of wordt de rit zelfs gemist. Ook kan een rit worden gemist doordat bijvoorbeeld de batterij leeg is, of de telefoon is vergeten mee te nemen.
Bij een goede werking van de Enschede Fietst-app worden alleen incidenteel ritten gemist. Komt dit vaker voor, dan is er een andere oorzaak. Dubbelklik op de homeknop van je telefoon. Swipe de Enschede Fietst-app weg (wegslepen over het touchscreen). Open daarna de Enschede Fietst-app opnieuw.
Controleer ook of je een zogenaamde powermanager gebruikt op jouw mobiel. Deze powermanager kan ervoor zorgen dat de Enschede Fietst-app geblokkeerd wordt in haar werking. Je zult dan de Enschede Fietst-app moeten toevoegen in de ‘whitelist’ van apps die mogen meten op de telefoon.
Soms ontvang je e-mails van Enschede Fietst m.b.t. een groepscode. Als je deze code dan gebruikt, krijg je bijvoorbeeld extra beloningen. Ook kan er een groepscode worden gebruikt bij een actie om een nieuwe gebruiker aan te brengen en te registreren in de Enschede Fietst-app.
De groepscode kun je invullen bij de registratie als nieuwe gebruiker of later in het scherm INSTELLINGEN.
Nee, jouw gegevens worden niet gedeeld. Tenzij je zelf deze gegevens aan een beloningspartner geeft om je cadeau afgeleverd te krijgen.
Ja, dat kan. Selecteer in het scherm Uitdagingen de uitdaging welke je wilt delen. Klik daarna rechts bovenin op Deelknop. Selecteer tenslotte in de getoonde lijst het social media-kanaal waarmee je je gegevens wilt delen.
Neem contact op met de Enschede Fietsstad helpdesk (info@enschedefietsstad.nl). Zij kunnen je verder helpen dit probleem op te lossen.
Om alle gespaarde punten over te zetten naar de Enschede Fietst-app op jouw nieuwe telefoon, heb je een Enschede Fietst account nodig. Is deze aanwezig, dan kun je de Enschede Fietst-app op jouw oude telefoon verwijderen en op de nieuwe telefoon weer installeren.
Vervolgens log je op deze nieuwe telefoon in met jouw accountgegevens. De gespaarde punten zullen nu automatisch worden overgezet naar deze nieuwe telefoon.
Helaas is het niet mogelijk om met één Enschede Fietst account op meerdere apparaten tegelijk in te loggen. Het systeem weet dan namelijk niet meer welke rit bij welk apparaat hoort, waardoor ritten niet of onjuist geregistreerd worden. Je kan dus bijvoorbeeld niet inloggen in de app op zowel je iPad als je iPhone.
Snel Groen
Nee. Jouw groenaanvraag wordt eerder naar de centrale gestuurd, waardoor de kans groter is dat je groen krijgt op het moment dat je bij het verkeerslicht bent. Je krijgt geen voorrang op het andere verkeer.
Na afloop van jouw fietsrit krijg je een melding in de app als er voor jou groen is aangevraagd. Vanwege verkeersveiligheid krijg je geen melding tijdens je rit.
Via deze link kun je op de kaart zien op welke plekken je sneller groen krijgt.
Je aanvraag bij een verkeerslicht en bijbehorende passagegegevens zijn anoniem. Het verkeerslicht weet niet wie er langs fietst.
Nee, dat kan niet. Maar waarom zou je? Lekker doorfietsen is fijn voor iedereen. De aanvraag is anoniem en veilig. Je kunt wel de meldingen uitzetten bij de instellingen in de app.
Stoppen met deelnemen
Wat jammer dat je jouw Enschede Fietst account wilt beëindigen.
Je kunt de registratie beëindigen door contact op te nemen met de Enschede Fietst-supportdesk (info@enschedefietsstad.nl). Al jouw persoonlijke gegevens zullen dan van de systemen worden verwijderd. Je ontvangt dan ook geen berichten van Enschede Fietsstad meer. Vergeet niet om na het afmelden, de Enschede Fietst-app te verwijderen van je telefoon.
Na afloop van de looptijd van het project Enschede Fietst, zullen al jouw gegevens automatisch worden verwijderd van de systemen.
Enschede Fietst instellingen
Check de volgende instellingen, als er problemen zijn dat er niet (goed) gemeten wordt:
- Ga naar jouw Telefooninstellingen > Batterij > Energiebesparende modus > Batterijoptimalisatie > zoek onze app op in de lijst > kies Niet optimaliseren > tik Opslaan.
- Ga naar jouw Telefooninstellingen > Apps > zoek onze app op in de lijst > kies Machtigingen > zet Locatie AAN.
- Kies Instellingen -> Locatie -> Locatietoegang -> Zet Toegang tot mijn locatie aan.
Kies Instellingen –> Apps -> Apps -> selecteer onze app > Permissies/Rechtenbeheer
-> zet locatie-recht naar “Altijd toestaan”. - Kies Instellingen -> Locatie -> Locatietoegang -> Geavanceerde instellingen -> zet Wifi-scannen en Bluetooth scannen aan.
- Kies Instellingen –> Batterij -> zet Prestatiemodus uit.
- Kies Instellingen –> Batterij -> zet Energiebesparingsmodus uit.
- Kies Instellingen –> Batterij -> zet Ultra-energiebesparingsmodus uit.
- Kies Instellingen –> Batterij -> Optimaliseren -> Stel in “Niet optimaliseren”.
- Kies Instellingen –> Batterij -> App-opstartbeheer -> zet optie Alles automatisch beheren uit.
- Kies Instellingen –> Batterij -> App-opstartbeheer -> kies onze app -> zet de optie “Handmatig beheren” aan. Zet vervolgens de opties Automatisch opstarten, Secundair opstarten en Actief in de achtergrond aan.
- Kies Instellingen –> Apps -> Geavanceerd (onderaan) -> selecteer Optimalisatie negeren -> Selecteer Alle apps -> zoek onze app op -> tik op “Toestaan”.
- Kies Optimalisatie -> Dataverbruik. Zet optie Slimme databesparing uit.
Check de volgende instellingen, als er problemen zijn dat er niet (goed) gemeten wordt:
- Ga naar Telefooninstellingen> Privacy> Locatievoorzieningen > zet deze AAN.
- Ga naar Telefooninstellingen> Privacy> kies onze app > kies “Altijd”.
- Ga naar Telefooninstellingen > selecteer onze app > zet Beweging & fitness/Beweging en conditieop AAN.
Check de volgende instellingen, als er problemen zijn dat er niet (goed) gemeten wordt:
Batterybesparing-instelling
- Ga naar jouw telefooninstellingen > Batterij > Batterijbesparing > zet deze instelling UIT
Instellingen voor Motorola toestellen met Android 9
- Ga naar jouw telefooninstellingen > Apps en meldingen > Speciale app-toegang > Batterij optimalisatie > selecteer in de keuzelijst ‘Alle apps‘ > selecteer onze app > selecteer in het selectievakje ‘Niet optimaliseren‘.
- Herhaal stap 1 ook voor ‘Google Play services’, als deze ook in de lijst staat.
- Ga naar jouw telefooninstellingen > Apps en meldingen > selecteer onze app > Geavanceerd > Batterij > Achtergrondbeperking > stel in ‘geen beperkingen‘.
- Ga naar jouw telefooninstellingen > Apps en meldingen > selecteer onze app > Geavanceerd > Batterij > Batterijoptimalisatie > stel in ‘geen optimalisatie’.
- Herhaal stappen 3 en 4 ook voor ‘Google Play services’, als deze ook in de lijst staat.
- Ga naar jouw telefooninstellingen > Beveiliging en locatie > selecteer (onder ‘Privacy’) Locatie > selecteer (onder ‘App-level permissies’) Geavanceerd > selecteer (onder (opnieuw) ‘App-level permissies’) Scannen > twee opties hier Wi-Fi scannen en Bluetooth scannen, schakel beiden UIT. Ga nu één scherm terug en selecteer (onder Locatieservices) Google Locatienauwkeurigheid > zorg ervoor dat Locatienauwkeurigheid is ingeschakeld.
- Herstart de telefoon.
Smart Manager
- Open de Smart Manager app op de Samsung telefoon.
- Ga naar het onderdeel Batterij.
- Tik onder App-optimalisatie op Details.
- Selecteer onze app in de lijst. Er verschijnt nu een menu.
- Selecteer hier de optie “Uitgeschakeld voor”. Herhaal stap 4 en 5 ook voor de app ‘Google Play services’, indien deze in de lijst staat.
Indien Android 9 is geïnstalleerd op het Samsung-toestel
Check de volgende instellingen, als er problemen zijn dat er niet (goed) gemeten wordt:
- Ga naar Telefooninstellingen > Apps > zoek onze app op in de lijst > kies Machtigingen > zet Locatie AAN.
- Ga naar Telefooninstellingen > Google > Locatie > zet Locatie AAN. Bij Precisie verbeteren zet Scannen via Wi-Fi AAN.
- Ga naar Telefooninstellingen > Apparaatonderhoud en tik rechtsboven op knop met de 3 verticale puntjes. Er verschijnt een menu, selecteer de optie “Geavanceerd” en stel het volgende in: Automatische optimalisatie UITzetten en Automatisch opnieuw opstarten AANzetten.
- Ga naar Telefooninstellingen > Apparaatonderhoud > Batterij en kies bij Energiestand voor “Hoge prestaties”. Hierdoor staat de Aangepaste spaarstand UIT en Achtergrond gegevens beperken ook UIT.
- Ga naar Telefooninstellingen > Apparaatonderhoud > Batterij en en tik rechtsboven op knop met de 3 verticale puntjes. Er verschijnt een menu, selecteer de optie:
– Aanpasbare batterij: UITzetten
– Ongebruikte apps laten sluimeren: UITzetten
– Sluimerend apps: Hier mag onze app NIET worden geselecteerd.
– Indien de app ‘Google Play services’ in de lijst staat, dan mag deze ook NIET worden geselecteerd.
– Niet gebruikte apps autom. uit: UITzetten
– Instellingen optimaliseren: UITzetten - Ga naar TelefoonInstellingen > Apparaatonderhoud > Geheugen en tik rechtsboven op knop met de 3 verticale puntjes. In de lijst van apps die niet worden gecontroleerd voeg onze app toe. Voeg ook ‘Google Play services’ toe.
Indien Android 10 is geïnstalleerd op het Samsung-toestel
Check de volgende instellingen, als er problemen zijn dat er niet (goed) gemeten wordt:
- Ga naar Telefooninstellingen > Privacy > Rechtenbeheer > Locatie > kies in de lijst onze app > zet Locatie-recht op “Altijd toestaan“.
- Ga naar Telefooninstellingen > Privacy > Rechtenbeheer > Locatie > Wi-Fi en Bluetooth scanning > zet WI-FI scanning en Bluetooth scanning AAN.
- Ga naar Telefooninstellingen > Apparaatonderhoud > tik rechtsboven op knop met de 3 verticale puntjes. Kies in het menu “Geavanceerd” en stel in:
– Automatische optimalisatie: UITzetten
– Autom. opnieuw starten: UITzetten
– Instellingen optimaliseren: UITzetten - Ga naar Telefooninstellingen > Apparaatonderhoud > Batterij en kies bij:
– Energiestand voor “Hoge prestaties”. Zet Aangepaste spaarstand UIT.
– Energiebeheer app: Stel hier mogelijk in dat het batterijverbruik van onze app niet beperkt mag worden. - Ga naar TelefoonInstellingen > Apparaatonderhoud > Batterij > tik rechtsboven op knop met de 3 verticale puntjes. Kies Instellingen > zet alle opties UIT (behalve optie Meldingen).
Klik op optie Slapende apps en verwijder onze app (of alle apps) in de lijst. - Ga naar Telefooninstellingen > Apparaatonderhoud > Geheugen en stel in:
– Apps selecteren om uit te sluiten: Selecteer onze app en indien aanwezig ‘Google Play services’.
Helpdesk
Staat jouw vraag over de Enschede Fietst-app niet tussen de veelgestelde vragen? Neem dan contact op met onze helpdesk.
Onze helpdesk is elke werkdag tussen 09.00 en 17.00 uur beschikbaar (niet op feestdagen).