Enschede – Beleid over het aantal parkeerplekken voor auto’s bij nieuwbouw was er al in Enschede, maar nu is het ook vastgelegd voor fietsen. Bij het project Kop van de Boulevard moet er voor het eerst rekening mee worden gehouden. “Het parkeren van fietsen is nog vaak een stiefkindje en dat gaat nu veranderen’’, zegt Gerran Spaan, beleidsadviseur mobiliteit van de gemeente Enschede.

De nieuwe nota parkeernormen is in oktober 2017 vastgesteld door B en W. Spaan en zijn collega’s hebben er ongeveer een half jaar aan gewerkt. De nota telt 43 pagina’s en is van kracht sinds 12 januari 2018. De nota geeft aan hoeveel parkeerplekken voor auto’s én fietsers er moeten zijn bij een bestemmingsplanwijziging van een nieuw of verbouwd pand.

“Het is echt een leidraad’’, zegt Spaan. “Het geeft duidelijkheid aan de bewoners en ondernemers hoe de gemeente er mee om moet gaat. Ook voorkomen we zo discussies met de projectontwikkelaar achteraf. Er moet gewoon plek zijn voor fietsers. Het bijzondere in de nota is dat het nu niet meer alleen om auto’s gaat. Dit komt het fietsgebruik in Enschede ten goede. Het fietsparkeren is zo geen ondergeschoven kindje.’’

Onderscheid

In de nota wordt onderscheid gemaakt naar de functies van gebouwen. Zo moet een winkelcentrum per 100 vierkante meter tenminste drie fietsparkeerplaatsen hebben. Voor een kinderdagverblijf geldt als norm 2,1 fietsparkeerplaatsen per 100 vierkante meter. Bij een museum is de norm 1 en bij een ‘hele grote supermarkt’ is het 12, zo meldt Spaan.

Het vaststellen van deze fietsparkeernormen is geen natte vingerwerk. Er is gebruik gemaakt van de landelijke richtlijnen kencijfers parkeren maar ook van de ervaringen van een aantal gemeenten zoals Wageningen, Amstelveen, Houten en Roermond. “We hebben goed gekeken hoe die gemeenten het geregeld hebben’’, zegt Spaan. “Wij vinden goede fietsvoorzieningen belangrijk. Het parkeren moet geen sluitstuk zijn. In de praktijk kwam het soms voor dat er achteraf geen of onvoldoende plek was om de fiets te parkeren.’’

Kop van de Boulevard

Het project Kop van de Boulevard is een omvangrijk project met een totale investering van 150 miljoen. De gemeente draagt hier zo’n 15 miljoen euro aan bij. Spaan noemt het ‘een mooi plan’. “En met ambitie! Wel zitten er wat risico’s aan. Maar zonder risico realiseer je niets. Het plan vergt een goede voorbereiding. Het verbetert het aanzien van de stad.’’

Bij de renovatie van het gebied ten westen van Holland Casino worden drie woontorens gebouwd met 530 appartementen in totaal. Dankzij de nieuwe nota parkeernormen houdt dat volgens Spaan in dat er in de plannen nu rekening wordt gehouden met meer dan duizend fietsparkeerplaatsen voor de bewoners.

Enschede Fietsstad 2020

Dat Enschede extra aandacht besteedt aan het stallen van fietsen is ook goed gevallen bij de Fietsersbond, weet Spaan. Zelf komt hij elke dag op de fiets naar het Stadskantoor. “Het geeft een stukje ontspanning. Ik draag het fietsen zeker een warm hart toe. En het is goed dat het stallen van fietsen nu ook de volle aandacht krijgt. Aan het eind van de rit moet je je fiets goed kwijt kunnen. Het parkeren is onderdeel van het totaalpakket van het fietsen. Ook de vele fietsnietjes die geplaatst zijn in het centrum helpen om diefstal te voorkomen, als je je fiets hiermee dubbel op slot zet.’’ Het verbeteren van het fietsparkeren is een mooi schakeltje richting Enschede Fietsstad 2020, vindt Spaan. ‘’Noem het een tandje erbij.”