De Twentse steden willen bestelbusjes voor 2025 zoveel mogelijk uit de centra weren. Voor vloerisolateur Klaas Bakker is dat geen probleem. Hij bezoekt zijn klanten al op de fiets.

Bakker is met zijn knaloranje ‘isolatiefiets’ een opvallende verschijning in Enschede. Bakker isoleert vloeren. Hij doet niets meer met de auto; hij komt voorrijden met een vrachtfiets. Hij heeft er zelfs zijn handelsnaam van gemaakt: isolatiefiets.nl.

 

“Ik ben vrij milieubewust dus dat helpt. Maar het was vooral een praktische keuze. Ik had tot voor kort voornamelijk klanten in Enschede en directe omgeving. Ik nam mijn spullen mee in mijn auto. Maar die stond daar dan al die tijd stil, bij de klant voor de deur. Terwijl ondertussen de kinderen naar zwemles moesten. Toen dacht ik; dat moet toch anders kunnen.”

De snelste

© Foto’s: Carlo ter Ellen DTCT

Geen moment spijt van gehad, vertelt hij. “In de stad ben ik met de fiets echt de snelste. Ik kan overal terecht, overal parkeren, dicht voor de deur. Ik vind het voor veel collega-ondernemers een echte aanrader. Pas als je de vrijheid van de fiets kent, merk je hoe beperkt je met een auto bent in de binnenstad. En ze zullen versteld staan hoeveel bagage ze mee kunnen nemen, als je dat vergelijkt met een VW Caddy. Ach misschien is het wennen, maar je moet durven. Fietsen is ook nog gezonder, je ziet meer en het is leuker. Ik zwaai onderweg lekker naar m’n klanten.”

Als het regent dekt hij z’n spullen af met een zeil. “Zelf doe ik een goed regenpak aan en zet een pet op. Ach, mensen zeggen: in Nederland regent het altijd. Maar als je echt naar de cijfers kijkt, is het 9 van de 10 keer droog.”

Dilemma

Duidelijk: Bakker gelooft in vrachtfietsen. Hij ziet veel kleine ondernemers met bestelwagentjes af en aan rijden naar klussen, of om handelswaar af te leveren, die best over kunnen stappen. Toch staat hij uitgerekend zelf voor een groot dilemma. Toch weer terug naar de auto? Want nu doet hij alles nog gewoon op eigen spierkracht, zonder motortje. Maar ondertussen heeft hij steeds meer klussen verder weg: zoals Lattrop, Ootmarsum. “Nou sta ik dus voor de keus: toch een klein wagentje aanschaffen, of ga ik nu voor de elektrische vrachtfiets?”

Hij meldt zich daarom aan voor de gratis test volgende week. “Ik ben benieuwd hoe snel ik met pakweg 100 kilo aan materiaal naar Ootmarsum kom. Als ik 25 kilometer per uur haal, vind ik dat qua reistijd nog goed te doen. Een autootje is duurder. En een elektrische auto zal me zeker te duur zijn, dus dan wordt het toch een benzine. Dat stuit me tegen de borst. Maar ik verwacht dat ik op die grotere afstanden het best af ben met een elektrische vrachtfiets.”

Bron: Tubantia