In de campagne Enschede Fietsstad 2020 speelt de SMART-app een belangrijke rol. Nieuwsgierig geworden naar deze app, vragen we Marcel Meeuwissen, beleidsadviseur van de gemeente Enschede, hoe het nou precies werkt met die app.

Waarom heeft de gemeente Enschede SMART ontwikkeld?

Meeuwissen: “In 2009 begon het met een verkeersknelpunt op de Auke Vleerstraat. Omdat het daar in de spits erg druk was, moest de weg verdubbeld worden. In verband met een brug en een tunnel zou dat enorm duur worden. Toen dachten we: als we op een andere manier 10% van het verkeer uit de spits kunnen halen, dan hebben we die hele brug en tunnel niet nodig. Dan besparen we een hoop geld, dus laten we investeren in een nieuw concept”.

Zo ontstond het idee om meer te doen met mobiele telefoons en verkeersdata. In een internationaal onderzoeksproject hebben we dit concept ontwikkeld samen met internationale partijen. Uiteindelijk heeft dit geleid tot het SMART-concept.

Uitdagingen in de app

Het Enschedese bedrijf Mobidot bleek de juiste technologie in huis te hebben. De SMART app werkt met uitdagingen. Bijvoorbeeld om vaker te fietsen of buiten de spits te reizen. Door die uitdagingen aan te gaan kun je punten verdienen die je kan verzilveren in de webshop. SMART is begonnen in Twente, maar wordt nu op veel plekken toegepast, van Göteborg tot Milaan.

Als er genoeg gebruikers zijn, dan krijgt de gemeente veel scherper in beeld hoe mensen zich verplaatsen. Daarmee kunnen we als gemeente beter verkeersbeleid maken.

Privacy

Weet de gemeente dan straks waar ik ben en wat ik allemaal doe?

Meeuwissen: “Die angst begrijp ik heel goed. Maar als gemeente houden we ons aan de regelgeving met betrekking tot privacy. Concreet betekent dit dat we geen gegevens op persoonsniveau zien. We zien alleen de totale verkeersstromen.”

Enschede Fietsstad 2020

Het project Enschede Fietsstad sluit goed aan op wat we met de SMART app wilen. Volgens Meeuwissen speelt de app een belangrijke rol, omdat de gemeente fietsroutes beter en comfortabeler maakt. Met de app kunnen we het gebruik stimuleren en onderzoeken of mensen hier meer gebruik van maken.

Voorheen lag de nadruk in het fietsbeleid op het verbeteren van de infrastructuur. Maar er ligt al heel veel infrastructuur. Daarom is het goed om daarnaast ook in te zetten op fietscampagnes. De app maakt het mogelijk om mensen aan te zetten tot actie. 80 tot 90 procent van de bevolking heeft een smartphone. Daar kun je leuke acties aan koppelen.

Betere bereikbaarheid en leefbaarheid met fietsen

Meeuwissen is blij met de ambitie van Enschede om Fietsstad te worden. “Je kunt niet alsmaar inzetten op de auto. Verkeersoplossingen voor de auto zijn namelijk erg duur. Fietsers hebben veel minder ruimte nodig en in de stad ben je net zo snel. Met innovaties als elektrische fietsen en fietssnelwegen kun je daarom veel beter de verkeersproblemen in de stad oplossen. Als de fietsstadcampagne erin slaagt om mensen hier bewust van te maken, wordt Enschede veel beter bereikbaar. Ook de leefbaarheid gaat dan vooruit. Voor mensen uit de stad, maar ook voor wie van buiten komt.