Steeds meer mensen ontdekken het genot van de fietssnelweg F35. Stukje bij beetje komt deze route steeds verder gereed. Maar…. als je van Enschede naar Hengelo fietst, moet je ineens stoppen bij een paar landweggetjes. Hoe zit dat? Enschede Fietsstad 2020 vroeg het aan Jelle Schilstra van de gemeente Hengelo. Het gesprek gaat al gauw over veel meer dan deze merkwaardige situatie. Want Jelle blijkt een bevlogen voorvechter van de fietssnelweg, die uiteindelijk van Gronau naar Nijverdal moet gaan lopen.

Jij hebt je hard gemaakt voor de aanleg van de F35. Waarom is deze route zo belangrijk?

Met de F35 kunnen en gaan we ons als Twente écht op de kaart zetten de komende jaren. Een goed herkenbare fietssnelweg als drager voor het fietsnetwerk in Twente. De voordelen zijn groot en de investering verdient zich snel terug. Dat komt omdat er minder verkeersdrukte en vertragingen zijn in de binnensteden. Het is goed voor het milieu en last but not least: het is goed voor je lijf en je leden. De fiets in al zijn verschijningsvormen is een van de belangrijkste vervoermiddelen. Dat zal ook in de toekomst zo blijven. Nuttig dus om hierin te investeren.

Hoe staat het er momenteel voor met de F35?

In Hengelo zijn er nog ontbrekende schakels in de F35. Aan de kant van Enschede zijn er nu enkele ontbrekende delen gerealiseerd. Zoals het opheffen van het kruisende Akzospoortje, de oversteek over de wijkring Kuipersdijk en het F35 tracé door het Watertorenpark. De F35 Watertorenlaan richting station volgt nog (gereed mei 2018). Aan de zuidkant van het NS station worden binnenkort de werkzaamheden gecombineerd met de nieuwe Laan Hart van Zuid.

Aan de zijde van Borne zijn we bezig met de voorbereidingen voor een nieuw stuk F35. Dat loopt van de Grobbentunnel via Slachthuisweg (pal langs beek) en over Weideweg richting de binnenstad. Als dat klaar is, rest er nog een kort tracé door of langs de binnenstad. Daar liggen ons nog flinke uitdagingen te wachten.

Aan welke kenmerken moet een fietssnelweg voldoen?

Zonder alle standaardkenmerken te benoemen, is een aantal invalshoeken van belang. Voor de F35 is het belangrijk dat de route vrij gestrekt is. Fietsers vinden het fijn als ze zonder vertraging steeds rechtdoor kunnen fietsen en dat hun bestemming in zicht is.

Verder willen we uiteraard kwaliteit en afwisseling bieden. Je fietst langs water en beken, door parken en langs bomenrijen. Op warme zomerdagen zoals nu is dat erg prettig, want dat geeft de nodige verkoeling. Bovendien is het in de binnensteden relatief veel heter tijdens warme zomerdagen. En dat worden er steeds meer!

Tot slot is de sociale veiligheid belangrijk. Fietsen langs geluidsschermen en schuttingen als een soort ‘lange tunnel op maaiveld’ is heel onaangenaam. Dat proberen we écht te vermijden.

Tussen Enschede en Hengelo moeten fietsers voorrang geven aan het verkeer op een paar landweggetjes. Dat is toch niet logisch bij een snelweg?

Inderdaad, maar helaas kon het niet anders. De F35 ligt hier vrij dicht tegen het spoor aan. Als een bestuurder voorrang moet verlenen aan kruisende fietser(s), er komt een trein aan en er staat tevens een auto achter je, dan kan je als bestuurder geen kant op. Normaal gesproken buigen we dan de fietssnelweg wat verder van het spoor af, maar daar is hier geen ruimte voor. We zouden dan gronden moeten worden onteigenen en woningen slopen. Dat zou jaren vertraging hebben gegeven. De enige oplossing was dus om de voorrang om te draaien.

Wat is jouw droom?

Dat de hele F35 klaar is. Het liefst in 2020, maar 2023 is misschien wat haalbaarder. En dat ik mijn bijdrage heb kunnen leveren aan een veel gebruikte fietssnelweg, waar iedereen met plezier gebruik van kan maken.